Menu
Nieuws

Meer horecaondernemers willen met innovatie bedrijfsresultaat verbeteren

Horecaondernemers gaan 2011 vol vertrouwen tegemoet. Tweederde verwacht beter te presteren dan de concurrentie. 95% heeft vertrouwen in de resultaten van het bedrijf, 60% zelfs véél. Daarmee zijn horecaondernemers positiever gestemd dan twee jaar geleden. Opvallend is het groeiende geloof in innovatie. Was in 2009 al 80% van de ondernemers van mening dat innovatie kan helpen om het bedrijfsresultaat te verbeteren, in 2011 is dat 90%. Ook gaat 90% dit jaar investeren in vernieuwingen. Dat blijkt uit onderzoek van horecavakbeurs Horecava die maandag 10 januari tot en met donderdag 13 januari plaatsvindt in Amsterdam RAI.

Het eerste onderzoek is gehouden vlak voor Horecava 2009, toen de recessie net was toegeslagen. Nu, twee jaar later, is de horecabranche zich voorzichtig aan het herstellen. Reden voor Horecava om de toekomstverwachtingen wederom te peilen. Horecaondernemers waren in 2009 opvallend positief, de afgelopen twee jaar is dat vertrouwen blijkbaar waargemaakt. Bij alle vragen schatten horecaondernemers het nieuwe jaar nog positiever in.

Omzetverhoging door innovatie
Het vertrouwen in innovatie valt daarin het meeste op. Van de 90% die innovatie als een kans ziet voor betere bedrijfsresultaten, is bijna de helft helemaal overtuigd dat het resultaat gaat opleveren. In 2009 was dat ruim een kwart. Voor het eerst is gevraagd naar het investeringsbedrag. Van de 90% horecaondernemers die gaat investeren, gaat 13% meer uitgeven dan € 100.000,-, een kwart tussen de € 25.000,- en € 100.000,- en de helft minder dan € 25.000,-. Bij een deel is het bedrag nog onbekend. Met name omzetverhoging (65%) en de concurrentie voorblijven (47%) worden als belangrijkste redenen genoemd om te vernieuwen. Met name het belang van omzetverhoging is gestegen in vergelijking met 2009. Het belang van kostenverlaging is gedaald naar 29%.

De resultaten zijn gebaseerd op de respons van 1900 horecaprofessionals op het onderzoek dat is uitgevoerd door de researchafdeling van Amsterdam RAI.

Inspiratie voor innovatie met trendpapers per horecasector
Om bezoekers tot innovatie te inspireren, brengt Horecava per themawereld een trendpaper uit (MARKT, HOTEL, BUITEN, NACHTLEVEN en FASTSERVICE). Twintig ambassadeurs, verdeeld in de categorieën Expert, Recensent, Young Creative en Entrepreneur geven hun visie over verleden, heden en toekomst, laten weten wat hun grootste wens is en stellen elkaar indringende vragen. Namen zijn o.a. Marije Vogelzang, André Amaro, 100% ISIS, Vincent van Dijk, Jeroen Vester en Iens Boswijk. De trendpapers zijn gemaakt door Horecava i.s.m. Frederik Molenschot van Studio Molen en gratis verkrijgbaar bij bezoek aan de themawerelden.