Menu
Nieuws

Verhoog je rendement met keukenmanagement: 6 tips

Keukenmanagement speelt een essentiële rol in het succes van een horecaonderneming. Vaak vormt de keuken namelijk het hart van je bedrijf. Op deze plek werkt het personeel hard om de gasten goede maaltijden voor te schotelen. Uiteraard wil je het beheer van de keuken goed op orde hebben. Maar hoe verhoog je het rendement met keukenmanagement?

Profiteer in de horeca van het digitale tijdperk
Het digitale tijdperk brengt in de horeca veel voordelen met zich mee. Zo is het bijvoorbeeld ontzettend handig om gebruik te maken van digitale receptuurbeheer. Hierbij worden alle recepten, ingrediënten en halfproducten in een online omgeving geplaatst. Op deze manier vind je alle belangrijke digitale gegevens terug in een Word document of Excel sheets. Na het invoeren van de gegevens hoef je alleen nog maar op opslaan te drukken.

Keukenmanagementsysteem
De tijd dat een horecaondernemer lang moest rekenen om accurate kostprijzen en verkoopprijzen op papier te zetten is voorbij. Voortaan neemt een speciaal keukenmanagementsysteem met kostprijsberekening deze taak over. Daarvoor dien je de prijzen van ingrediënten die zijn gebruikt in te voeren in een onlinesysteem. Vervolgens zorgt een koppeling met horecaleveranciers en groothandels ervoor dat je binnen korte tijd een overzicht krijgt van de meest recente inkoopprijzen.

Geen lastig rekenwerk meer
Een van de vele voordelen van de digitale keukenmanagementsystemen in de horeca is dat de prijzen van de ingrediënten automatisch worden aangepast. Dit is te danken aan de optie margebewaking. Deze houdt de marge van de ingrediëntenprijzen goed in de gaten. De margebewaking is een zeer handige vorm van keukenmanagement omdat het veel rekenwerk scheelt.

Kies voor maximaal rendement
Diverse digitale functies zorgen ervoor dat je het maximale rendement uit de keuken kunt halen. Neem bijvoorbeeld de functie ‘menu engineering’, waarbij winst en verkoop van gerechten digitaal met elkaar worden vergeleken. Tegelijkertijd kunnen alle specificaties van ingrediënten met een klik worden verwerkt tot allergenendeclaraties. Bovendien gaat niet alleen het rendement, maar ook de efficiëntie van het personeel gaat dankzij keukenmanagementsystemen met sprongen vooruit. Zo is het erg handig voor de kok dat hij of zij in de keuken voortaan recepten kan bekijken op een touchscreen.

Verbeterde planning en registratie
Ook de planning, productie en zelfs houdbaarheid labels worden dankzij technologische innovaties in de horeca sterk verbeterd. Zo kun je voortaan met een speciale knop op de printer meteen labels afdrukken voor bijvoorbeeld een dressing. Daarnaast verlies je in de keuken nooit meer het overzicht dankzij de digitale HACCP en MEP-registratie. Met deze functies worden onder andere alle keukentaken op een rij gezet. Tenslotte zorgt de zogeheten derving registratie ervoor dat alle ingrediënten en gerechten die worden weggegooid netjes zijn geregistreerd.

Efficiënt en eenvoudig je rendement verhogen
Met modern keukenmanagement behoud je eenvoudig het overzicht. Voortaan gebeurt het berekenen van de kostprijs en ingrediënten digitaal. Tevens kun je de planning, productie en efficiëntie van de keuken en het personeel in een paar klikken regelen en controleren. Daarmee verhoog je op effectieve en vrij eenvoudige wijze het rendement van je horecaonderneming.