Menu
Eten en drinken

Cow Power: Ijs voor beter welzijn van koeien

Cow Power van Ben & Jerry’s
Nieuwe ijssmaak voor beter welzijn van koeien

Een ode aan de belangrijkste medewerkers van het ijs van Ben & Jerry’s, dat is de nieuwe smaak Cow Power. Dit heerlijke roomijs zit vol met stukken chocoladekoek, choco koetjes en een swirl van choco fudge. Wij van Ben & Jerry’s houden namelijk heel erg van koeien en we durven ook wel te beweren dat koeien van ons houden, omdat we heel goed voor ze zorgen. Zelfs grote dierenvrienden kunnen dus met een gerust hart in onze (choco)koeien bijten. En dat zorgt ook nog eens voor meer gelukkige melkmakers. Met de ijssmaak Cow Power willen we namelijk de aandacht vestigen op het welzijn van melkkoeien in Europa. Voor het welzijn van andere landbouwdieren als varkens en kippen bestaan er al minimum normen, maar koeien worden nog niet beschermd door regelgeving. Daar willen wij nu verandering in brengen via het initiatief www.happycows.eu.  Cow Power!
Bijt eens in een koe
Roomijs en choco blijft een wonderlijk goede combi, vandaar dat de nieuwe smaak Cow Power boordevol chocola zit. Wat te denken van smakelijke chocokoek, stukjes choco in de vorm van koetjes en een zachte swirl van intense choco fudge. Dat alles is omhuld door roomijs gemaakt van de beste melk die er is, namelijk melk van Ben & Jerry’s koeien. Het is bepaald niet vervelend om een Ben& Jerry’s koe te zijn, want dat betekent dat je regelmatig in de wei mag dartelen, dat je gezond voer krijgt en dat er mensen zijn die goed voor je zorgen. En dat is geen kwestie van koeien met gouden hoorns beloven, want we zijn er bij Ben & Jerry’s namelijk echt van overtuigd dat je al die gevlekte gelukzaligheid proeft in ons ijs. Zoals Jerry Greenfield zegt: “het lekkerste ijs komt van blije koeien.”

Power to the cows
Ben & Jerry’s koeien zijn dus blije koeien, dankzij ons Caring Dairy project. In 2003 zijn we in Nederland gestart met dit duurzame zuivelprogramma, waarmee we extra goed voor onze koeien, boeren en het milieu zorgen. De koeien die voor Ben & Jerry’s ‘werken’ zijn dus heel blij, maar dat geldt niet voor alle runderen op het Europese continent. En dat zijn er nogal wat: 23 miljoen! Voor het welzijn van melkkoeien bestaat vreemd genoeg momenteel geen Europese wetgeving, terwijl er wel minimum normen zijn voor andere landbouwdieren, zoals varkens en kippen. Hierdoor verschilt het welzijn van melkkoeien binnen de EU sterk, met als gevolg dat nogal wat koeien kampen met gezondheidsproblemen en huisvesting in ongeschikte stallen. Bovendien worden steeds meer koeien het hele jaar binnen gehouden. Daar worden de koeien en wij dus niet vrolijk van. Daarom vat Ben & Jerry’s de koe bij de horens en steunt het initiatief dat nieuwe regels wil bewerkstelligen voor het welzijn van dieren via www.happycows.eu. Hier kunnen Ben & Jerry’s fans stemmen voor betere Europese regelgeving die echt een verschil maakt! En dan geniet je toch nóg meer van dit (h)eerlijke ijs vol choco genot.
Achtergrondinformatie
De oorsprong van het Amerikaanse ijsmerk Ben & Jerry’s ligt in Burlington, Vermont. In 1978 begonnen twee vrienden, Ben Cohen en Jerry Greenfield, hier een schepijssalon in een vervallen benzinepomp. In korte tijd werd het merk ontzettend populair: dankzij hun sublieme schepijs, gemaakt van verse Vermontse melk en room, maar ook door hun voorliefde voor rare smaken en sociale verantwoordelijkheid. Ondanks hun uiteindelijke succes hielden zowel Ben als Jerry vast aan een van de motto’s uit de beginperiode: “een bedrijf heeft een verantwoordelijkheid tegenover de gemeenschap waarin het onderneemt”. Deze verantwoordelijkheid komt nog iedere dag tot uiting in de bedrijfsvoering van het ijsmerk.

In 2003 startte Ben & Jerry’s het duurzame zuivelprogramma Caring Dairy In Nederland. Dit betekent dat zij continu proberen bestaande landbouwpraktijken te verbeteren, op een manier waarbij het milieu, dierenwelzijn en de plaatselijke gemeenschap beschermd en – waar mogelijk – verbeterd worden. Tegelijkertijd wordt winstgevendheid en welzijn van de boeren en hun gezinnen nagestreefd. In 2006 bracht Ben & Jerry’s ‘s werelds eerste Fairtrade vanille-ijs op de markt en een jaar later slaagden ze er zelfs in om de uitstoot van schadelijke stoffen te beperken, waardoor Ben & Jerry’s het eerste klimaatneutrale ijs ter wereld werd. Eind 2011 zijn alle smaken van Ben & Jerry’s in Europa Fairtrade gecertificeerd. Meer informatie over het merk en haar sociale initiatieven is te vinden op www.benjerry.nl.

Algemene informatie

Verkrijgbaar: vanaf 1 oktober verkrijgbaar bij  Albert Heijn.
Adviesprijs:  €4,99 (een pint van 500 ml)
Website:   www.benjerry.nl