Menu
Nieuws

Consument gevoelig voor Kerst-aanbiedingen in horeca

Onderzoek: 4 op 5 consumenten eet thuis met feestdagen 

Tachtig procent van de Nederlanders gaat zeker niet buitenshuis eten tijdens de komende feestdagen. Twijfelaars willen zich last minute nog wel over laten halen door aantrekkelijk geprijsde menu’s of acties in restaurants of eetcafés. Dit blijkt uit onderzoek, dat in opdracht van FoodService Instituut Nederland is uitgevoerd door GfK. Aan het onderzoek namen 2.200 Nederlanders deel.

Veel consumenten kiezen er dus voor thuis te koken of het kerstdiner te genieten bij familie of vrienden. Van die 80 procent kookt ruim de helft in eigen keuken en vier op de tien ‘thuiseters’ schuiven bij familie of vrienden aan.

Vorig jaar (2011) heeft ongeveer één op de zes (16%) buitenshuis gegeten tijdens de feestdagen. Er zullen flinke inspanningen nodig zijn om het percentage van vorig jaar te evenaren of te verbeteren.

Kansen

Horecabedrijven die nu nog met onderbezetting kampen tijdens de kerstdagen, zouden met last minute acties consumenten kunnen overhalen toch te komen. Immers, 32 procent van de ondervraagden geeft aan gevoelig te zijn voor aantrekkelijk geprijsde menu’s. Dat kan bereikt worden met kortingen (wat lastig kan zijn ten opzichte van gasten die al geboekt hebben), maar ook met extra’s voor dezelfde prijs. Of met een alternatief kerstmenu, met minder gangen of minder luxe gerechten.
Andere redenen die ondervraagden geven om alsnog buitenshuis te reserveren zijn: speciale gerechten (7%), extra keuze in gerechten (7%), extra feestelijke aankleding (5%), kinderactiviteiten (4%) en live muziek (4%).

Het onderzoek is in week 48 van 2011 uitgevoerd onder ruim 2200 Nederlanders via het internetpanel van GfK en is representatief naar leeftijd, geslacht, opleiding en regio in Nederland.