Menu
Nieuws / Trends

Mobiele internetstrategie voor de horeca

“Horeca kansen laten benutten op het gebied van mobiel internet en social media”

Mobiel internet heeft de afgelopen jaren een enorme groei meegemaakt. Waar het in 1999 als WAP is begonnen kennen we het in de huidige tijd met een snelheid die niet onder doet voor een ‘vaste’ internetaansluiting. Inmiddels is bijna de helft van de Nederlanders in het bezit van een smartphone die mobiel internet aankan. Er wordt zelfs voorspeld dat er vanaf 2013 meer mobiele apparaten met internet verbonden zijn dan computers.

Verschuiving van vast naar mobiel
Vorig jaar publiceerde Google dat restaurants, na nieuws het meest op de smartphone worden gezocht. Bijna een kwart van alle website bezoeken worden gedaan via een mobiel apparaat. Toch is slechts 10% van alle websites geoptimaliseerd voor de smartphone. In de trein of vanaf het terras even snel op de website van een restaurant de menukaart bekijken blijkt vaak een lastige opgave. Wanneer het laden te lang duurt, of de gewenste informatie niet kan worden gevonden is de bezoeker verdwenen. Het is zonde om op deze manier een potentiële gast, en dus omzet, mis te lopen. Een mobiele website, speciaal ontwikkeld voor de smartphone, biedt hiervoor de uitkomst. Met name voor horecabedrijven liggen er tal van kansen en mogelijkheden.

Bijna gelijktijdig aan de vlucht van mobiel internetgebruik, heeft social media zijn opmars gemaakt. Een aantal jaar geleden was social media nog een speeltje voor jongeren, nu maakt inmiddels de helft van de Nederlandse internetters er gebruik van. Horecaondernemers zijn het er dan ook bijna unaniem over eens dat het belang van social media voor de horeca zal toenemen.

Klantenbinding via social media
Mensen kiezen regelmatig voor een restaurant waar ze nog nooit eerder zijn geweest. Na dit eerste bezoek is het de uitdaging om ervoor te zorgen dat ze vaker terugkomen, social media is hiervoor het ideale instrument. Door gasten de mogelijkheid te bieden om een horecagelegenheid op Facebook te kunnen ‘liken’ of op Twitter volgen, wordt de kans op herhaling van het bezoek vergroot. Daarnaast wordt gestimuleerd dat mensen er online over gaan praten. Het delen van ervaringen is waar het in social media om gaat. Het is de nieuwe vorm van de nog steeds meest krachtige reclame die er bestaat, namelijk mond op mond reclame.

Een op de drie horecaondernemers neemt geen enkel initiatief op het gebied van social media. Op zich begrijpelijk want het onderhoud was altijd een flinke klus. Door alle online activiteiten in een systeem te bundelen wordt het bijwerken veel efficiënter en eenvoudiger.

Gebruiksvriendelijk totaalpakket
Bardini ontwikkelt websites inclusief een mobiele website voor restaurants. Daarnaast wordt social media geïntegreerd. Met het speciaal voor restaurants ontwikkelde CMS systeem kan de inhoud van de website, mobiele site en Facebook met een handeling worden bijgewerkt. Wanneer bijvoorbeeld een gerecht aan de menukaart wordt toegevoegd is dit direct op alle onderdelen zichtbaar. Snel, gebruiksvriendelijk én een maximaal bereik.