Menu
Nieuws

De Nederlandse horeca blijft maar groeien

De economische crisis ligt al weer wat jaren achter ons. Een periode waarin veel horeca ondernemingen het heel lastig hadden. De consument kreeg minder te besteden en ging vooral schrappen in luxe artikelen zoals: uit eten, avondjes uit, etc. Gelukkig merken we nu al een aantal jaar dat hier weer verandering in komt.

De Rabobank heeft haar verwachting voor de leisuresector in 2019 bekendgemaakt. De bank verwacht dat de horecasector verder zal groeien dit jaar, maar dat die groei minder sterk zijn zal zijn dan in 2018. Er zijn een aantal uitdagingen van invloed op de horeca die er voor zorgen dat de groei in 2019 minder groot zal zijn, maar zeker nog wel aanwezig is. 

Een remmende factor in 2019 zou bijvoorbeeld personeel kunnen zijn. Door de toename in het aantal horecalocaties wordt de vraag naar personeel ook groter en de schaarste dus groter. En zonder goed personeel is het natuurlijk lastig om een succesvolle horecalocatie te hebben.

Om dit probleem te omzeilen kan er wel gekeken worden of bepaalde taken binnen de onderneming efficiënter kunnen. Bijvoorbeeld door bepaalde apparatuur aan te schaffen die menselijke taken overnemen. Kies bijvoorbeeld voor een vaatwasser in plaats van een afwashulp, Kies voor een grotere grill in de keuken, waardoor je meerdere gerechten in 1 keer kunt bereiden en zo zijn er nog tal van zaken die wellicht aangepast kunnen worden om zo met minder personeel uit de voeten te kunnen.

Op zoek naar nieuwe apparatuur voor in uw zaak? Neem dan eens een kijkje op Horecatraders.com de online marktleider in keukenapparatuur!

Een andere remmende factor in een verdere  omzetgroei zal ook de BTW verhoging zijn die per 1 januari is ingevoerd. De prijzen zullen naar alle waarschijnlijkheid stijgen door deze BTW verhoging, maar hierdoor ook de winst drukken.

Tot slot neem de concurrentie verder toe. Niet alleen binnen de branche zelf, maar ook buiten de branche. Zo zijn er steeds meer organisaties die zich meer naar de food-industrie gaan bewegen. Denk bijvoorbeeld aan een boekwinkel die ook een koffiecorner opent waar de bezoeker onder het genot van een kopje koffie diverse boeken doorneemt. Ook supermarkten die actief worden in het leveren van maaltijden en dinerboxen aan huis.

Belangrijk dus om alert te blijven en de ontwikkelingen in de branche en bij u in de buurt in de gaten te houden, zodat u ook in 2019 gewoon mee kunt blijven profiteren van de groei in de branche!